JAUTRI VINGRINĀJUMI!

attels

Jautri vingrinājumi bērnu runas un valodas attīstībai

Lai veicinātu bērna runas un valodas attīstību ,vecāki paši kopā ar bērnu var veikt jautrus vingrinājumus, kas attīsta artikulācijas aparātu, elpošanu un smalko motoriku.


Artikulācijas aparāta vingrinājumi:

  • Konfekte- ar mēles un lūpu palīdzību garo konfekti (spagetti makaronu) ir jāievieto mutē;
  • Zobu un mutes skalošana ar ūdeni;
  • Salmiņa/ kociņa noturēšana starp augšlūpu un degunu, kā arī starp lūpām;
  • Ūdens lakšana, imitējot kaķa lakšanu;
  • Veicot zobu tīrīšanu ar zobu birstītes palīdzību izmasēt mēli, vaigus, zīmējot svītras, egli utml.;
  • Šķīvja izlaizīšana;
  • Gaisu buču došana;
  • Izstiept lūpas uz priekšu un noturēt uz tām uzliktu salmiņu, zīmuli, u.c;
  • Dot bučas mammai, tētim, vecvecākiem J;
  • Ar mēli nolaizīt lūpas ar apļveida kustībām pēc ogu, saldējuma ēšanas;
  • Uz platas mēles uzlikt konfektes gabaliņu, melleni vai citu ogu. Noturēt to, nekustinot mēli;
  • Uzlikt uz mēles konfektes gabaliņu, melleni vai citu odziņu. Pakustināt mēli pa labi, pa kreisi, uz augšu, uz leju tā, lai oga nenokristu;
  • Atdarināt, kā skan zirdziņa pakavi (paklakšķināt mēli).

 

Elpošanas vingrinājumi:

  • Pūst pieneņu pūkas;
  • Izveidot no papīra šauru papīra sloksnīti, turot to pie viena gala pūs, imitējot sveces pūšanu;
  • No papīra izveido kuģīti, ievieto to bļodā ar ūdeni, kur gar bļodas malām salikti punkti, kuriem kuģim ir jāpieskaras. Bērns kuģi virza ar savu izelpu pie konkrētā punkta;
  • Diegā iekar papīra lapiņu, sniegpārslu, turot aiz diega to šūpo ar izelpas palīdzību;
  • Veidot “vētru” ūdensglāzē ar/ bez salmiņa;
  • Spalvas pūšana ar/bez salmiņa, iespējams arī veidot dažādus šķēršļus;
  • Uz deguna gala uzsmērē nedaudz krēmu, pie tā pielipina no vates izveidotu bumbiņu. Pūšot gaisu uz augšu vates bumbiņa ir jānopūš;
  • Novieto dažāda izmēra papīra gabaliņus uz galda un ar salmiņu vai lūpām, tie ir jāpiesūc un jāpārvieto uz citu vietu;
  • Ziepju burbuļu pūšana;
  • Pūst svilpes vai citus pūšanas mūzikas instrumentus;
  • Piepūst balonus;
  • Pasmaržot ziedus.

Smalkās motorikas attīstīšanai:

  • Būvēt smilšu pilis jūras krastā;
  • Lasīt akmentiņus, gliemežvākus jūras krastā (no tiem uztaisīt savu burtiņu, sagrupēt tos vairākās kaudzītēs – lielie un mazie, veidot no tiem celiņu, auto trasi u.c.;
  • Ar pirkstiņkrāsām zīmēt puķītes, kukainīšus, dzīvniekus, u.c.;
  • Ar krītiņiem zīmēt uz asfalta;
  • Pīt ziedu vainadziņus;
  • Šķirot pupiņas vairākos traukos;
  • No salasītiem dabas materiāliem (akmentiņi, gliemežvāki, pieneņu galviņas) izveidot savu gleznu;
  • Iepazīt sausu un slapju smilšu īpašības. Sausas smiltis salej ar ūdeni no lejkannas un cep smilšu kūkas, grezno ar dažādām lapiņām, zālītēm, puķītēm;
  • Bērt ar lāpstiņu smiltis spainīšos;
  • Izmantojot vienreizlietojamos papīra traukus, aplicēt sauli, puķi;
  • Izveidot saulīti no dzijas kamoliņa, iesprauž noteikta skaita stariņus (ar dzeltenu dziju aptītus zariņus vai parastās stieplītes);
  • No krāsainiem makaroniem izveidot krelles.

 

Sagatavoja logopēdes Laura Ronkaite un Monta Ošeniece